Kunstzinnige therapie voor kinderen

Iedere ouder ziet zijn kind het liefst blij en gelukkig, maar helaas loopt het niet altijd zo. Het kan gebeuren dat een kind door psychische of sociaal-emotionele oorzaken een tijdje niet zo lekker in zijn/haar vel zit. Thuis of op school gedraagt hij zich anders, mogelijk met een duidelijke oorzaak, maar soms niet goed te achterhalen wat er achter het gedrag zit. Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn, het  kind wordt gepest op school, is erg onzeker of heeft moeite met vriendjes of vriendinnetjes maken. Het kan zijn dat het kind te maken heeft gehad met echtscheiding of is er een geliefd persoon overleden.

Je kind kan gevoelens hebben van angst, boosheid of verdriet, maar kan het niet verwoorden waar dit vandaan komt. Het kind krijgt tijdens de therapie kunstzinnige oefeningen aangereikt die helpen om rust in zichzelf te vinden en te kunnen uiten wat er onbewust in hem leeft. Het zichtbaar maken via het beeldend werk van onbewuste processen helpt om er beter mee om te kunnen gaan of er een oplossing voor te vinden.

Het traject start met een intake waarbij we concreet maken waar er aan gewerkt gaat worden. De eerste keren dat uw kind bij mij komt werk ik aan  veiligheid, het is belangrijk dat het kind zich op zijn/haar gemak voelt en het fijn vind om te komen. Kinderen ervaren deze vorm van therapie vooral als fijn om te doen, het creatief bezig zijn ligt dicht bij wat kinderen van nature fijn vinden om te doen. De nadruk ligt voor hen voornamelijk op individuele aandacht en samen creatief bezig zijn.  Hierdoor kan op een veilige manier geoefend worden met bv meer zelfvertrouwen ontwikkelen, een positief zelfbeeld, grenzen durven aangeven, gebeurtenissen verwerken, rust in jezelf krijgen, etc.

Kinderen met ADD, ADHD, en ASS kunnen met kunstzinnige therapie geholpen worden om meer rust en structuur in hun leven te krijgen. De kunstzinnige oefeningen richten zich op rust, structuur en overzicht.

Kinderen met dyslexie en dyspraxie kunnen een traject kunstzinnige therapie volgen waarbij kunstzinnige oefeningen hen ondersteunen in het leren lezen en rekenen. Bij dyslexie en dyspraxie is er sprake van een verminderde samenwerking tussen de beide hersenhelften. Een goede samenwerking tussen de hersenhelften een voorwaarde om te kunnen leren lezen en rekenen. Tijdens dit traject worden verschillende methoden ingezet, naast kunstzinnige oefeningen maak ik gebruik van verschillende spelvormen die de motoriek helpen ontwikkelen.

kinder-therapie2 Kunstzinnige therapie voor kinderen

 

Wanneer kunstzinnige therapie?

Concentratieproblemen

Een overmate aan prikkels is voor veel kinderen teveel. Dit uit  zich in druk en vaak ongeremd gedrag. Met behulp van kunstzinnige oefeningen kunnen zij de concentratie verbeteren.

Faalangst en weinig zelfvertrouwen

Dit is een onderliggend probleem wat zich vaak niet zo zichtbaar uit, maar waar veel kinderen mee worstelen.

Echtscheiding

Voor kinderen is het een ingrijpende gebeurtenis als hun ouders gaan scheiden. Verwarring, angst, loyaliteitsproblematiek en een gevoel van onveiligheid zijn gevoelens en emoties die een rol spelen.